Skivrecension: The Deer Tracks – The Archer Trilogy Pt. 1

Betyg: 9/10

En elektromagnetisk puls eller EMP är en våg av elektronisk strålning från en väldigt stor explosion (oftast från kärnvapen) eller en fluktation av ett magnetiskt fält. Resultatet är en puls som skickar ut ett elektriskt fält som slår ut all elektronik i sin väg. En enda puls, om den är kraftig nog, kan slå ut ett helt samhälle. Bara tänk hur mycket el vi använder i dag. Du hade inte kunnat läsa den här texten, inte kunnat ladda din mobil eller sett på TV vad som hänt. Allt hade bara varit ett enda mörker.

Det är ur detta mörker ett elektriskt ljus tänds. En förnimmelse över civilisations storhet. Hur otänkbart det än må låta är det ett ljus skapat av Gävleborna Elin Lindfors och David Lehnberg. Tillsammans går de under namnet The Deer Tracks årets mest intressanta band. Tillsammans producerar de ett organiskt, levande, musikepos. Trots att detta är första delen i en trilogi vågar jag påstå att “The Archers Trilogy” kommer att bli någonting mer än bara musik. Det är någonting levande, något som andas och som skänker trygghet. Ett väsen som ligger någonstans mellan kropp och sinne.

Redan vid första genomlyssningen av den fem spår korta EPn fick jag känslor jag inte känt sedan jag lyssnade till The Radio Dept. “Lesser Matters” eller The Knife “Silent Shout” första gången. Det är kärlek vid första tonen. The Smalles Cube med sin svalkande vattenfallssonat eller Ram Ram med en tylldoftande lo-fi trygghet. Från Karlavagns ihållande förväntan till den hypnotiserande Mio eller den remixvänliga Books of Blood. Allt i en perfekt harmoni och synkronisering. Första kapitlet i en episk vintersaga börjar med ett ljus i mörkret.

Bästa spår: The Deer Tracks – Ram Ram (högerklicka och sedan “spara länk som”)
Spotify: The Archer Trilogy Pt. 1
MySpace: The Deer Tracks